
Våra grundare Nadia Lalami och Isabelle Björkvall Lalami har 25 års erfarenhet inom Workplace Services. Nadia har tidigare varit anställd som Global Workplace Director på bland annat Spotify och iZettle. Från att hitta den perfekta lokalen, till att ert kontor är i full drift, kommer vår expertis att säkerställa en övergång utan komplikationer.
Våra Kunder
Artiklar
För de flesta företag är det ett stort beslut att avgöra om man ska flytta sitt kontor eller inte. Faktorer som exempelvis väldigt snabb tillväxt kan vara komplicerat att sätta sig in i och hantera. Spacemaker kan ge ditt företag råd om genomförandet av både korta och långsiktiga planer. För företag som behöver minska sina kontorsytor kan vi också hjälpa till med en plan för hur ni kan utnyttja era lokaler på ett kostnadseffektivt sätt.
Spacemaker erbjuder att sätta rutiner för era interna servicefunktioner och se till att ni har kostnadseffektiva och flexibla leverantörsavtal.
Frågor & Svar
Q: Vi vet inte hur vår tillväxtkurva kommer att se ut för det kommande åren. Kan Spacemaker hjälpa oss att planera våra kontor utan exakta antalet anställda?
A: Ja, vi gör en analys över er situation och ger er förslag för en kort & långsiktig kontorslösning.
Q: Kan Spacemaker hjälpa oss med en plan över vem som ska sitta var på kontoret?
A: Ja, det är viktigt att involvera de olika avdelningarna så att alla behov beaktas.
Q: Kan Spacemaker hjälpa oss med hyresförhandlingarna för nya kontor?
A: Ja!
Q: Våra anställda blir ofta stressade av förändringar. Hur hanterar vi oron?
A: Spacemaker kommer att supporta chefer med förändringsarbetet. Kommunikation och information är viktigt för alla medarbetare.
Q: Kan Spacemaker hjälpa oss att öppna kontor i andra länder?
A: Ja, vi har kontakter globalt och kan hjälpa dig att expandera till andra länder.
Kontorsprojekt kan oftast bli en oväntat dyr affär, och för att kunna ta de bästa besluten för ert företag är branschkunskap ett måste. När det gäller hyresavtal är vi experter på den tekniska beskrivningen, arkitektonisk information och vi vet vad som ska ingå i hyresavtalet för att det ska vara som mest kostnadseffektivt. Spacemaker samarbetar med de bästa konsulterna inom respektive bransch, vilket ger dig extra säkerhet och ytterligare reducerar kostnaderna för lösningar / avtal. Vi kan även ta fram era kravspecifikationer innan hyresförhandlingar påbörjas.
Leverantörsförhandlingar inom kontorsservice är många gånger väldigt mycket mer komplexa än man kan tro. Och extra tilläggstjänster kan ofta bli dyra i längden. Vi kan ta fram en SLA (service level agreement) tillsammans med er.
Spacemaker har ett brett kontaktnät bland leverantörer. Det är viktigt att välja rätt leverantör och servicenivå till rätt pris för ert företag. När avtalet med vald leverantör är på plats kan Spacemaker hjälpa till att säkerställa att implementeringen går rätt till och utan komplikationer.
Frågor & Svar
Q: Vad är skillnaden mellan kontorshotell och att vi hyr direkt från hyresvärden?
A: Kontorshotell är ett bra alternativ för kortsiktiga lösningar. De flesta service-tjänsterna ingår i hyran och företaget behöver inte hantera driften av kontoret själva. Utbudet varierar dock en del mellan de olika kontorshotellen så det gäller att välja rätt.
Q: Kan Spacemaker hjälpa oss att hitta rätt kontorshotell om vi inte vill ha ett eget kontor?
A: Självklart, det finns flera bra kontorshotell med hög servicenivå.
Q: Kan Spacemaker hjälpa till med globala hyresavtal?
A: Ja.
Q: Vilka typer av leverantörer ingår i facility management?
A: Allt som behövs till den dagliga driften av ett kontor; exempelvis kaffemaskiner, mat till kontoret, växter, möbler, budfirmor, städ osv. Vi har goda samarbeten och bra priser med ett flertal leverantörer.
Q: Kan Spacemaker hjälpa oss med hur vi ska hantera våra affärsresor?
A: Ja, Spacemaker kan hjälpa till med att upprätta er resepolicy, implementera en resebyrå samt sätta era interna reserutiner på att kostnadseffektivt sätt.
När ett nytt kontor ska byggas är det ett stort antagande med flera delprojekt som ska hanteras. Kostnaderna ökar betydligt för ett företag om de saknar erfarenhet av att hantera byggföretaget eller hyresvärdens krav.
Tidsplaner kan ingå i förhandlingarna och bör beaktas innan ni skriver på hyresavtalet. Ju snabbare inflyttningstid, desto tightare schema, vilket i sin tur kan leda till oväntade kostnader. För att hantera detta krävs kunskap och erfarenhet inom området, och det är här Spacemaker kommer in för att hjälpa er.
Möbler, design och övrig funktionalitet är också delar man inte får glömma bort i ett kontorsprojekt. Vi ser till att leverera i tid så att allting är igång när det är dags för inflytt.
Frågor & Svar
Q: Hur mäter Spacemaker framgången med ett projekt?
A: Att vi håller överenskommet inflyttningsdatum, budget och övergripande tillfredsställelse hos vår kund och dess anställda.
Q: Hur kan Spacemaker hjälpa oss att spara pengar i ett kontorsprojekt?
A:
Vi har lång erfarenhet och kunskap hur mycket företaget ska betala tex för en arkitekt, byggfirma och övriga entreprenörer. Vi har också kunskap om rimliga påslag för varje entreprenör eller byrå.
Q: Kan Spacemaker ta hand om helheten i ett projekt?
A: Självklart, vi kan ta ansvar både för hela eller delar av projekt. Vi tar fram ett upplägg som passar er.
Q: Hur utvecklar Spacemaker design och layout på ett kontor?
A: Spacemaker kommer att skapa layoutskisser tillsammans med avdelningscheferna så att alla behov tas i beaktning. Designen kommer sedan att utvecklas tillsammans med er och en arkitektbyrå som vi har ett nära samarbete med.
Q: Kan Spacemaker hjälpa oss att göra om vårat nuvarande kontor?
A: Ja.
Q: Vad är utmaningarna med att renovera vårt nuvarande kontor?
A: En av de största utmaningarna är att flytta anställda internt utan att störa den dagliga verksamheten. Det kan finnas många lösningar, något vi starkt rekommenderar är tex att göra det under semestertider.
Innan den faktiska flytten kommer alla förhandlingar med företaget och leverantörerna att avtalas och undertecknas. Flytten ska vara spännande och rolig, därför är det av yttersta vikt att den interna kommunikationen fungerar som den ska. Spacemaker ser till att alla anställda hittar sitt skrivbord och tillhörigheter på sin första dag i sin nya fantastiska kontorslokal.
Frågor & Svar
Q: Hur hanterar Spacemaker planeringen av arbetsplatser (vem ska sitta var, osv)?
A: Vi samarbetar med era olika avdelningschefer för att se till att anställda placeras i de bästa områdena för att underlätta kommunikation och produktivitet. Vi tillhandahåller också viktig information och tydliga instruktioner till respektive chef.
Q: Hur gör vi med den gamla lokalen, och kan Spacemaker hjälpa oss med återställningen?
A: Det är viktigt att ni återställer lokalen enligt överenskommelse i tidigare hyresavtal. Oftast är det en diskussion mellan nya hyresgästen / fastighetsägaren och er som företag, och där kan vi hjälpa till.
Vårt huvudkontor ligger i Stockholm, men vi tar även på oss globala projekt.
Om ni har funderingar på att byta kontorslokal är ni mer än välkomna att höra av er.
Ju tidigare vi kan bli involverade, desto bättre.
info@spacemaker.se
+46(8) 410 56 000
